Sunday, December 5, 2010

Mesej dari Madinah

"Ayah dn mama sihat. Kami dah sampai d madinah pd 4 dis jam 6.50pm sab"

Mesej dari ayah tadi ku terima pd jam 4.22pm tadi. Alhamdulillah...ayah dgn mama sihat dan selamat di sana. Aku agak risau di sini. Aku tau ayah sakit tekak dan selsema di sana. Tapi ayah kata ok je. Harap2 ayah dan mama selamat sampai ke Malaysia sihat walafiat nnti pd 14 Disember ini.

Tak sabar rasanya nak pulang ke kampung halaman pada 11hb Disember ini. Nak jumpa mama dan ayah. Aku sudah sangat rindu dengan mereka. Tiap kali solat aku akan doakan kesejahteraan mereka di sana. Moga mereka memperolehi Haji Mabrur..ameen. Pada malam raya haji yang lalu, kami adik-beradik menangis lepas solat maghrib ketika mendengar takbir raya yang dilaungkn oleh pakcikku ketika di rumah.

"Along, mirul rindu mama dgn ayah", kata adik bongsuku.

"Along pun rindu.." ucapku lalu terus memeluk adikku sambil menangis teresak-esak. Angah masuk ke bilik dan memujuk kami. "kuat betul angah ni" aku berkata dalam hati. Tidak lama kemudian pakcik kami,bubba masuk ke bilik dan memujuk kami. Pada waktu itulah angah menangis. Rupanya dia duk menahan sebak.

Kami tau mama dan ayah sedang menunaikan ibadah di sana. Kami cuma rindu dengan gelak tawa mama di dapur. Wan pun tak buat ketupat, sebab ayah takda. Nanti wan teringat kat ayah, sebab tu kami cuma guna ketupat nona je, walaupun wan tau aku dan sepupu aku boleh mengayam ketupat. Malam raya tu, tepat pukul 11mlm,siap semua. Aku pun duduk di bilik dan tetiba angah bertanya, "Along, tak iron baju raya ke?"

Ya Allah..along terlupa sayang.. Aku pun terus meng'iron' baju aku dan adik-adik. Aku langsung terlupa dan kami tak rasa pun seperti nak raya. Kini aku faham perasaan individu yang merindui ahli keluarga yang sudah tiada di malam raya.

Kami SAYANG mama dan ayah!

2 comments:

lovelyadibah said...

owh..diorg g haji ea??dba pun doakan kesejahteraan diorg :) mesti rindu kan??:)

:: wanee :: said...

Haah..thanks Dibah..ameen;-) Memang..rindu sesangat..;(

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space